Vinstudie visar förbättrade blodfettsvärden
[2010-02-03]
US-professorn Fredrik Nyström har gjort en studie på effekterna på kroppen av måttligt vindrickande. Resultatet visar att testgruppen som drack vin dagligen har förbättrade blodfettsvärden och en medicinskt obetydlig tendens till förhöjning av levervärdena. Siffrorna för leverförfettning är ännu inte klara.
|
 |
|
Halterna av onyttigt kolesterol minskade hos testpersonerna som drack vin. |
Studien genomfördes genom en lottning till en av två testgrupper, 21 personer som drack vin varje dag i tre månader och 23 som var nykterister. I vindrickargruppen drack kvinnorna ett glas vin om dagen och männen två.
– Vi ser att blodfetterna har blivit klart bättre på deltagarna i den vindrickande gruppen. Effekten är oväntat tydlig med tanke på hur bra utgångsvärden individerna hade, och resultatet visar att det har en god medicinsk effekt på blodfetterna att inta alkohol i måttliga mängder, säger Fredrik Nyström, professor i internmedicin och överläkare på Universitetssjukhuset i Linköping (US).
Onyttigt kolesterol minskade
Halterna av onyttigt så kallat LDL kolesterol i kroppen sjönk med cirka 14 procent i vindrickargruppen. Vindrickarna hade efter studien 2,7 mmol per liter, jämfört med nykteristernas oförändrade 3,2 mmol per liter. Det av sjukvården rekommenderade värdet ligger på 3 mmol per liter, men många svenskar ligger lite över detta. En liten försämring av levervärdena märkets i testgruppen, där enzymet ALAT gick från cirka 0,36 till 0,40 μkat per liter.
– Det är en medicinskt obetydlig förändring och fortfarande långt under de rekommenderade gränsvärdena. Ingen i vindrickargruppen fick dåliga levervärden, säger Fredrik Nyström.
Leverförfettning analyseras på CMIV
Om påverkan har skett i form av ökad leverförfettning analyseras nu på Center for Medical Image Science (CMIV). Ingen förändring av vikten eller kroppsfettets fördelning märktes. Undersökningen är unik i att den pågått under en relativt lång tid med stor alkoholmängd, och att endast en av deltagarna (från vindrickargruppen) har hoppat av under studien. Deltagarna, till två tredjedelar kvinnor, dricker annars mera sällan alkohol. Studien visar inte hur hälsan påverkas långsiktigt av dagligt intag av vin. Få sådana studier finns. Lennart Heine, läkare vid Beroendekliniken i Norrköping, ser en fara i att dricka 1-2 glas vin om dagen.
– Den stora risken ligger i att alkohol är beroendeframkallande och många kan få svårt att hålla sig till de här nivåerna. 8-10 procent av befolkningen har alkoholproblem som ger negativa effekter på den fysiska och psykiska hälsan och får sociala konsekvenser.
Textansvarig: Maria Carlqvist, telefon 013-22 76 28