| |
 |
|
Du kan inte betala med pengar i vården. Du måste betala med ett bankkort. Du kan också få en räkning skickad hem till dig eller betala med autogiro. |
När du får sjukvård
ska du betala en avgift.
Avgiften är olika för olika vård.
Det kostar 150 kronor om du besöker
en läkare på en vårdcentral.
Om du besöker en läkare på ett sjukhus
kostar det 300 kronor.
Blir du inlagd på sjukhus kostar en dag
aldrig mer än 80 kronor.
Sjukvården är gratis för barn och ungdomar
till de blir 20 år.
Om du inte kommer
Om du inte kan komma till ett besök
måste du tala om det så fort som möjligt.
Annars får du betala ändå.
Du får en räkning hem i brevlådan.
Så här betalar du
Du kan inte betala med pengar i vården.
Du måste betala med ett bankkort eller
få en räkning skickad hem till dig.
Du kan också betala med autogiro.
Då dras dina avgifter direkt från ditt konto.
Om du vill anmäla dig till autogiro
kan du fylla i en blankett som finns
på landstingets webbplats www.lio.se