Huvudmeny

Om du blir sjuk

 
Så här gör du om du blir sjuk

 
Du kan ringa till landstinget om du är sjuk
eller om du har skadat dig.

Om du är sjuk eller om du har skadat dig

kan du ringa eller komma till Landstinget i Östergötland.

 

Ring 1177 för att få råd

Du kan ringa telefonnumret 1177

till Sjukvårdsrådgivningen hela dygnet,

både på dagen och på natten.

Du kan fråga om sjukvård, hälsovård och tandvård.

En sjuksköterska hjälper dig

att hitta rätt vård.

Du får veta

om det är något du kan göra själv för att bli frisk

eller om du behöver träffa

en sjuksköterska eller en läkare.

 

Ring vårdcentralen för att få råd eller boka tid

Du kan ringa till din vårdcentral under dagen

för att få råd eller för att boka en tid

till en läkare eller sjuksköterska.

När du ringer till vårdcentralen får du

oftast svar av en automatisk telefonsvarare.

Du ska då knappa in ditt riktnummer och telefonnummer.

När du har gjort det säger en automatisk röst

vilken tid vårdcentralen kommer att ringa tillbaka till dig.

 

Ring 112 om någon är akut sjuk eller allvarligt skadad

Ring 112 om du eller en annan person är akut sjuk

eller har skadat sig allvarligt.

När du ringer 112 kommer en ambulans.


Vill du veta mer?

1177 Sjukvårdsrådgivningen
(Sidan är inte på lättläst svenska)
Vårdcentraler