| |
 |
|
Det är politiker som bestämmer i landstinget. Politikerna arbetar i landstingsfullmäktige, som har ett möte på bilden. |
Det är politiker som bestämmer
i landstinget.
Vart fjärde år väljer de som bor i Östergötland
vilka politiska partier
som ska bestämma i landstinget genom att rösta.
Politikerna som blir valda
är med i landstingsfullmäktige.
Landstingsfullmäktige bestämmer
hur landstinget ska använda sina pengar
och vad de tycker att landstinget ska jobba med.
Nu är nio partier med i landstingsfullmäktige.
Alla kan gå och lyssna på mötena
med landstingsfullmäktige.
Mötena visas också på
landstingets webbplats www.lio.se.
Politikerna i landstinget arbetar i landstingsfullmäktige
men också i landstingsstyrelsen och
i olika grupper som till exempel nämnder.
De flesta politiker arbetar med annat
och är politiker på sin fritid.
Några politiker jobbar heltid.
Landstingsdirektören är anställd
Landstingsdirektören Barbro Naroskyin
är anställd på heltid och högsta chef för landstinget.
Landstingsdirektören har ansvar för allt
som landstinget arbetar med.