Landstinget ger vård
till alla som bor i Östergötland.
Den skatt som du betalar till landstinget
hjälper till att betala vården.
Landstinget ansvarar också för en del speciell vård
som alla som bor i Sverige kan få.
Till exempel vård för svåra brännskador.
Det finns både närsjukvård
och specialiserad vård i Landstinget i Östergötland.
Närsjukvård kallas den vård
som du får hos vårdcentralen.
Den specialiserade vården
får du på något av sjukhusen i Östergötland.
I Landstinget i Östergötland
ingår Östergötlands län.
Östergötlands län har 13 kommuner.
Det bor ungefär 430 000 personer
i Östergötland.